Employer Branding – att attrahera rätt medarbetare

19 augusti 2020

Tillbaka till nyhetsöversikten

Allt kommunicerar. Det kanske låter överdrivet men så är det. Fundera på det. Vad säger dina åsikter om dig? Dina handlingar, dina kläder, ja till och med din kroppsdoft. I ingen annan bransch blir det så uppenbart hur de minsta av detaljer kommunicerar de största av slutsatser, som i rekrytering- och bemanningsbranschen. Det är även här som vikten av Employer Branding blir tydlig.

Vad är Employer Branding?

Employer Branding kan direktöversättas till ungefär ”Arbetsgivarmarknadsföring”. Det handlar om hur ni som företag uppfattas som en nuvarande och potentiell arbetsgivare. En viktig del i hur ni ska kunna attrahera rätt medarbetare och även behålla den kompetens ni har.

Begreppet Employer Branding började användas i början av 90-talet och blev snart ett populärt begrepp för att beskriva vikten av ett företags rykte som arbetsgivare. Inom HR och inte minst rekrytering och bemanning blev detta snart en standard som arbetsgivare aktivt arbetade med gentemot sina anställda och kunder.

Vilka berörs av Employer Branding?

Det enkla svaret är alla som har något med ert företag att göra men ska man smalna av det lite så berör Employer Branding främst er HR-advelning samt er kommunikationsavdelning. En kombination där de mer mjuka värdena såsom arbetsmiljö, trivsel och företagskultur ska konkretiseras och inte minst kommuniceras ut både till resten av företaget men även marknadsföras för att locka ny kompetens. Idag räcker det inte med en gedigen lön utan många arbetstagare och arbetssökande kräver något mer än en väl tilltagen lönespec.

Varför är Employer Branding viktigt?

Genom åren har Employer Branding breddats allt mer som begrepp. Det är inte enbart en viktig aspekt i att locka nya talanger och rätt medarbetare utan även ett sätt att öka Employee Engagement. Detta handlar om att få nuvarande anställda, i slutändan era bästa ambassadörer, att engagera sig i arbetsplatsen. Att säga vad de tycker är bra samt vad som kan förbättras och inte minst aktivt bidra till den förbättringsprocessen. På detta sätt är det lättare att behålla vass kompetens. Ytterligare en del i employer branding är kundrelationen där många företagskunder likt privata konsumenter, vill se en kvalitativ standard i hela köpledet från kundbemötande till anställningsvillkor och produktion.

Man kan enkelt jämföra med motsatsen där ett företag som inte aktivt arbetar med Employer Branding riskerar att tappa kompetens, att gå miste om ansökningar från rätt talang och i värsta fall förlora kunder.

Kontakta oss

Porträtt av Cissi Silvstam

Cissi Silvstam

Konsultchef / Partner

Hoppas du hittar något intressant att läsa. Har du tankar, feedback eller förslag på vad vi kan eller borde skriva om, är du välkommen att höra av dig till cissi.silvstam@serveoffice.se

På vår site använder vi cookies. Om du vill fortsätta antar vi att du accepterar detta.